Методична проблема : Використання інноваційних технологій в освітньому процесі.
Вивчення досвіду вчительки Новопечерської школи м.Києва М.Пристінської: Щоденні 3.Щоденні5.
Письмо в зошиті для
багатьох першокласників – справжнє випробування. Кулькова ручка (чи олівець)
виводять, здавалося б, власні «каляки-маляки», і до моменту вільного
висловлювання думок у шкільному творі – ще роки й роки… Як зробити так, аби
письмо у зошиті стало задоволенням, а висловлювання своїх думок – звичкою?
На це запитання знають
відповіді вчителі Новопечерської школи у Києві, які не тільки впроваджують
компетентнісний підхід у навчання читання та письма, а й діляться своїм
досвідом з іншими педагогами під час форуму «Нова початкова школа – простір
освітніх можливостей».
Педагогічний стаж
учительки – 20 років, але навіть для неї було відкриттям, коли після перших
місяців запровадження нової методики другокласники почали з радістю і без
страху помилитися писати невеличкі есе.
Марина Пристінська
пояснює: «Щоденні 5» – це методична система, яка навчає учнів працювати
самостійно. Вона складається з п’яти діяльностей – «Письма для себе», «Читання
для себе», «Читання для когось», «Роботи зі словами» і «Слухання», які діти
виконують щодня, під час уроків чи групи продовженого дня. Наприклад, щодня
читають по 3-5-7 (а в четвертому класі і двадцять) хвилин, пишуть, слухають.
– Аби запровадити цю
систему, не треба захмарних зусиль чи витрат часу, – продовжує розповідь
педагог. – Головне – правильно організувати навчальний процес і знати, навіщо
це потрібно.
Методику «Щоденні 5»
застосовують у школах Великобританії, Канади, США, Австралії. Вона розвиває
самостійність, креативність, уміння мислити нестандартно.
Читання для себе
Важливо, щоб до
обговорення долучилися самі діти, бо в такому випадку це будуть їхні правила.
– Ми пишемо правила на
ватмані й розміщуємо на видному місці, – продовжує розповідь Марина
Пристінська. – За потреби я завжди можу сказати: будь ласка, підійди, подивися,
це ж ви ухвалювали.
Потім учитель моделює
найкращий сценарій діяльності. До речі, це теж стало для Марини Пристінської
відкриттям, адже в українських школах педагог не часто розповідає дітям про хід
своїх думок. А в цій методиці – розказує. Зокрема, іде до поличок (чи коробок)
із книгами і каже: у мене сьогодні такий настрій, тож я оберу цю книжку. Або: я
люблю читати про пригоди, тому візьму ось цю.
– Дуже важливо не піддатися «спокусі»
зробити як завжди: дати ту книжку, яку вчитель вважає «правильною», – наголошує
Марина Пристінська. –Діти повинні знати, що можуть обирати самі.
Далі педагог говорить
дітям, що є різні способи читання. Наприклад, «читання картинками». Аби краще
зрозуміти текст, можна розглянути малюнки. Інколи діти обирають одну й ту саму
книжку – забороняти їм не варто.
– У мене був випадок,
коли весь час хлопчик обирав тільки енциклопедію автомобілів, – усміхається
вчителька. – А потім розповідав факти, про які ніхто не знав. А інша
дівчинка-другокласниця півроку читала книжку про Гаррі Поттера. Вона зрозуміла
найважливіше: читати – надзвичайно цікаво.
Починати читання для
себе у першому класі потрібно із трьох хвилин. Після закінчення учень має
відповісти на запитання (усні, на аркуші чи в зошиті): про що був текст, які
факти він дізнався тощо.
Спочатку в
Новопечерській школі ці завдання пропонували дітям виконувати на
спеціальних аркушах. Але потім вирішили, що так витрачається дуже багато паперу
і нині на запитання можна відповісти у звичайному зошиті. До речі, завдання за
тиждень змінюються, це може бути й маленька історія про прочитане чи пропозиція
уявити себе письменником і придумати інший кінець твору. Так розвивається
креативність.
До речі, у «Читанні
для себе» передбачено самооцінювання. Наприклад, напроти «я сьогодні гарно
обирав», «я читав уважно» (та іншого) першокласник може поставити плюсик.
Письмо для себе
Також перед початком
роботи варто запитати у дітей: «Як ви думаєте – чому важливо писати щодня?». І
послухати відповіді. Один зі школярів, наприклад, відповів, що він хоче стати
письменником і придумати історію «крутішу», ніж у Джоан Роулінг.
За «Письмо для себе»
оцінки вчитель не ставить. Одразу каже дітям: це твій зошит і твої думки, якщо
не захочеш, ніхто не прочитає. Але після кожного міні-уроку педагог запитує:
хто хоче прочитати вголос те, що написав? Зазвичай хочуть усі.
До речі, у кожному
класі є діти, які спочатку тільки малюють. І справа вчителя – лагідно запропонувати:
«Підпиши, будьласка, ці малюнки. Адже завтра можеш забути, що ти хотів
висловити».
«Письмо для себе»
також передбачає самооцінювання. Школяр має визначити – чи використовував нові
слова та правила тощо.
У гостей форуму
виникли питання: а що робити, наприклад, у ті дні, коли вчитель веде не п’ять,
а два чи три уроки в день?
На це методика дає
чітку відповідь: обов’язковими є щоденні дві діяльності – «Читання для себе» і
«Письмо для себе».
"Помити
руки", коли не знаєш слів
Система «Щоденні 5»
дає можливість працювати з дітьми індивідуально. Недарма всі «аркуші» методики
поділені на дві частини: на одній написано, що має робити учень, на іншій –
учитель. Доки клас читає чи пише, вчитель може підійти до тих, хто потребує
більше уваги, і пояснити, підтримати.
Окрім власне читання
чи письма, методика навчає комунікувати. Наприклад, під час «Письма для когось»
діти об’єднуються в пари, домовляються, хто скільки прочитає – речення чи
абзац. Після читання треба запитати товариша: чи сподобався текст? Чому?
Дуже важливою є і ще
одна діяльність – «Робота зі словами».
– Психологи
стверджують, що якщо дитина не розуміє значення хоча б одного слова у тексті,
то далі перестає сприймати весь текст, – каже Марина Пристінська. – Реакція
школярів на незрозуміле слово може бути різною – дехто навіть виходить із
класу. Найчастіше виходять ті, хто вдома спілкується російською. Вигадують
різні причини – попити води, помити руки. Виявляється, «винні» у цьому
незрозумілі слова.
Тому перед тим, як
вирішувати задачу чи читати вправу, педагог завжди запитує – чи всі слова
зрозумілі? Незрозумілими можуть бути навіть «але», «проте», «стільки ж».
Незрозумілі слова у
Новопечерській школі виписують на окремий ватман і розміщують на так званій
«стіні слів» (її змінюють кожні місяць-півтора). Школяр завжди може підійти і
«піддивитися» значення нового слова. А починають із найпростішого – знайти
незрозуміле слово у словнику, скласти з ним речення, придумати і розповісти про
це слово історію. І навіть – виліпити з пластиліну композицію про значення
слова!
Слухання
Учителі молодших
класів знають: діти у початковій школі люблять працювати руками, а інформацію
сприймають здебільшого за допомогою зору. Навичок засвоювати нові знання «на
слух» у малечі майже немає. Але у 5 класі починається поділ на предмети, і
дітям доводиться дуже швидко перелаштовуватися саме на аудіо-сприйняття.
Зробити перехід до
такого сприйняття легшим і покликана діяльність «Слухання». На уроках
використовують аудіокниги, нині з нетерпінням очікують закінчення озвучування
нової хрестоматії для початкових класів (озвучування робиться для незрячих
дітей, але, на думку вчителів, воно стане у пригоді й усім іншим). Аудіофайли
надсилають дітям на електронну пошту, звідти їх завантажують на планшет (ці
гаджети є в кожного учня. – Авт.) і використовують на уроці.
– Для того, щоб
організувати слухання, ми закупили п’ять пар навушників. Це – єдині фінансові
витрати, яких потребувала методика «Щоденні 5», – розповідає педагог. –
Упевнена: якщо ви розкажете батькам, що слухання готує дітей до сприйняття
інформації у старших класах, вони вас обов’язково підтримають.
Немає коментарів:
Дописати коментар